Ku Sangka Dia Orang Gila

5 comments

Dah lama rasanya aku jerukkan cerita ni kat dalam folder tah pape dalam laptop. Sudah tiba masanya untuk aku berkongsi dengan korang semua, tentang satu cerita yang aku pun tak ingat kat mana aku jumpa cerita ni. Cerita yang sangat menyentuh hati dan perasaan seorang yang masih bergelar manusia. Semoga kita dapat amek iktibar dan pengajaran daripada apa yang disampaikan ini.
==================================
sekadar hiasan

Pagi tadi lebih kurang pukul 10.30 aku singgah sarapan di bazar batu buruk sementara menunggu interview di steten minyak kerana sudah tiada kerja di Terengganu yang menggunakan Ijazah aku ini. Sewaktu makan, mata ni terpandang seorang pakcik yang “lusuh ” karekternya.. Bau busuk, baju koyak, pakai kain pelikat singkat, tak beralas kaki, tapi berkopiah.
Duduk bersandar di tiang bazar dekat dengan kerusi aku. Terdetik dalam hati, apa pakcik ni kelaparan. Orang gila pun lapar, masih tetap manusia. Aku pesan satu lagi nasi minyak. Pesanan aku sampai ke meja. Terus aku beri pada pakcik tadi. Tuan kedai terkejut dan mengangkat tangan melambai seolah2 memanggilku. Aku pun balas tunggu skejap.
Pakcik tadi tenung aku sambil berkata “pakcik dah makan nak.. terima kasih nak..” Dalam hati terdetik sungguh indah bahasa pakcik yang ku sangka gila tadi. Aku bangun dengan kecewa kerana pesanan aku tidak dijamah oleh pakcik. Lalu aku pergi kepada tuan kedai yang memanggil ku tadi.
Ada apa pakcik? Pakcik kedai balas: Jangan bagi dan suruh dia makan kat sini, nanti customer pakcik lari. Aku tersentap. Dan spontan aku membalas. “Jika orang ini ayah kandung pakcik, pakcik halau tak dia?” Pakcik tu diam. Takpe pakcik, saya akan bayar ansuran kalo pakcik rugi hari ni. Saya nak tanya, betul ke pakcik td tu sudah makan? Pakcik kedai jawab, tidak. Dari mula pakcik buka kedai pukul 6.30 tadi pakcik kopiah tu duduk kat tiang tu.
Dalam hati kecil ni cakap, tak pernah aku jumpa pakcik gila semulia ini. Tidak mengemis, tidak pula meminta. Aku pegi semula pada pakcik kopiah tu. “Pakcik, saya sunyi makan sorang2, pakcik teman saya makan jom.” Pakcik tu akur dengan pelawaan aku kerana kesungguhan aku. Ramai yang beralih meja kerana bau pakcik tu, namun kerana ingin menjaga hati orang tua yang aku tak kenal, aku tahan bau itu.
Lega tengok pakcik tu makan dengan sangat sopan. Aku lontarkan beberapa soalan pada pakcik tu. Pakcik dari mana, tinggal dimana? Pakcik tu jawab. Pakcik merantau cari redha Allah. Aku terkejut. Dalam hati aku dah syak bukan2. Kot2 wali ke ni? Mana keluarga pakcik?
Pakcik dibuang oleh keluarga pakcik kerana sekeping geran tanah. Kenapa pakcik? Apa masalahnya? Pakcik sedekahkan geran itu untuk seseorang untuk dibangunkan pondok2 mengaji. Keluarga pakcik terus buang pakcik. Allah…
Pakcik tinggal dimana? Pakcik tu diam tak menjawab. Masa terlalu singkat untuk aku menyambung urusan kerja. Aku panggil pakcik kedai untuk kira. Semuanya berharga RM 11.60. Aku celup dompet aku, dan aku lupa yang aku hanya bawa RM 5.00. Aduh…. Pakcik tu nampak raut wajah muka aku seolah2 melihat masalah dalam dompetku. Pakcik tu mencelah. Nak, ambil duit ni, pakcik bayarkan.
Nak tau ape? pakcik keluarkan satu sampul surat sebagai dompet dia (macam dompet TGNA), dalam tu duit seratus setebal setengah inci, dan satu kad BSN dan i.c lama (pakcik tu bekas tentera laut).. Satu kedai dia bayarkan. Allah.. Satu kedai hairan apabila pakcik kedai tu announce yang makanan semua sudah dibayarkan oleh pakcik kopiah tadi. Masing2 semua pandang aku dan pakcik kopiah. Dengan tiba2 pakcik kopiah angkat tangan dan berdoa dengan suara yang agak sederhana kuat, aku pun turut angkat sama. Dan paling terharu apabila aku dengar suara “amin…..” dengan suara yang ramai. Bila aku berpaling ke belakang, satu kedai mengangkat tangan bersama pakcik kopiah tu.. Ada yang bangun mendekati kami berdoa dekat2.
Terasa sangat gemuruh dan terharu dengan keperibadian orang yang ku sangka gila ini rupanya seorang guru agama!! Ada yang menangis kerana doa oleh sang guru itu sungguh merdu.. Kecoh seketika.. Selesai berdoa, aku bersalam dengan pakcik tadi dan ucap terima kasih dengan harapan dapat jumpa lagi. Aku terus berjalan ke motor aku. Aku berpaling ke belakang, semakin ramai yang berkerumun pada pakcik tadi. Aku senyum tanda puas bahawa orang sekeliling mula mendekati pakcik. Aku buka semula dompet aku kerana aku simpan kunci motor dalam tu.
Nak tau apa? Aku terkejut kerana ada 2 keping duit seratus dan satu nota kecil yang bertulis: “Ambil duit ni buat beli susu anak dan buah delima untuk orang rumah anak yang mengidam..” Aku terkaku, dan terus pandang ke arah tempat pakcik tadi. Beliau sudah tiada disitu. Aku terus pakai helmet dan tutup pemuka helmet. Aku menangis kerana terharu dan sangat bersyukur. Bagaimana dia tahu aku dalam kesusahan…
Ya Allah.. Kau peliharakanlah pakcik itu..





Sepatah kata Iman Hayfa :

Terkesima. Kalaulah aku berada kat tempat pemuda tu, apakah reaksi aku sendiri bila bertemu dengan pakcik tu... 

4 Benda Remeh Yang Perempuan Selalu Komplen

3 comments

Perempuan ni kan, bukan saja lembut tapi seorang yang cerewet lah jugak. Maksud aku kat sini, perempuan suka merungut atas benda-benda yang remeh lagi tak masuk akal. Mengada-ada pun ade jugak. Tapi, tak semua perempuan macam tu ok? Certain je lah.


Nak tahu tak beberapa benda remeh yang dirungutkan oleh kaum Hawa ni? Hehe. Jom teruskan membaca. =)


1. Berat badan


Pantang betul bila berat badan naik sikit. =P

Ha ! Aku rasa yang ni majority perempuan suka merungutkan weyh. Bagi kaum Hawa ni, berat badan adalah salah satu benda yang paling sensitif untuk diceritakan kepada umum. Kalau kau tengok badan dia macam 'berisi' jek, jangan berani-berani nak tanya berat badan dia. Kang tak pasal-pasal masuk sepital sebab kena belasah nanti. Haha. Tapi kalau perempuan yang dah selim-melim tu, dia tak kesah pun nak beritahu berat badan dia kat satu dunia. Betul dak? Kesimpulannya, rajinkan lah bersenam setiap minggu untuk elakkan kegemukan 'Humty Dumpty'.


2. Boyfriend


Nasib badan ar law dapat 'buaya' camni.

Kalau dapat pakwe yang menepati cita rasa dia, konpem siang malam asek puji melambung jek sang jejaka pengarang jantung dia tuh. Citer kat housemates pasal pakwenya 100 kali pun tak pernah rasa penat. Kesian, housemates jugak yang cair taik telinga nak kena dengar benda yang sama berulang kali. Macam dia jek yang ada pakwe. Ha, cuba kalau pakwe dia tu bermasalah. Samseng, pembuli, kuat merokok, mat rempit, tak romantik dan bla bla bla yang lain. Konpem-konpem muka tu masam mencuka macam itik panggang jek sebab tak puas hati dengan perangai hantu pakwenya sendiri. So, you girls, camne boyfie korang? Haha


3. Takde baju nak pakai ?


Still got nothing to wear??? O.o .. goshh ~

Kalau perempuan tu sorang yang miskin tak berharta, baju yang ada pun sehelai dua, tu pun yang lusuh punya, memang boleh dimaafkan kalau bagi alasan macam tu. Kesian dia. Tapi kalau satu almari penuh baju bajan yang cantik dan okay jek tapi still bagi alasan "takde baju nak pakai", memang haruslah bagi dia makan kayu lah lepas ni. Hm, perempuan jenis ni memang high maintenance sikit. Kadang-kadang tu, baju baru pakai sekali dua jek dah takmo pakai lagi atas alasan "malu lah, nanti orang cakap I pakai baju bulan lepas".. Heh. Kalau jumpa minah macam ni, ketuk jek pale dia guna cangkul Tok Adi. >__<


4. Kasut yang menyakitkan


Sakit kaki ye kak? Aloo ciannye.. =3

Pandai beli, pandailah pakai, ye dak? Ni tak, dah gedik nak beli kasut mahal-mahal, tumit tinggi, bling-bling bagai, pastu bila jalan jauh sikit dah komplen kaki melecet lah, sempit lah, itu lah ini lah. Hee,, kalau kaki tu dah sakit, ada dua pilihan jek yang tinggal. Beli kasut yang selesa atau pakai jek kasut yang menyakitkan kaki tu diam-diam. Ada paham?? Tu lah, bernafsu sangat nak beli kasut yang cantik tapi tak cuba nak test dulu tahap keselesaannya. Haih.. perempuan, perempuan.... =_____=



Ha, betapa kompleksnya perempuan ni kan?
Jadi, sebagai lelaki yang bakal nak jadik suami orang tu nanti, kena pandai-pandailah tahan dengan sikap pasangan korang tu ye. Jangan sampai benda kecik macam ni pun dah boleh buatkan korang bercerai-barai. Huhu. Nauzubillah. 



Sepatah kata Iman Hayfa :

Hehe, sebagai seorang Hawa, aku akui lah aku pun kadang-kadang ada merungut pasal benda-benda kat atas ni. Tah tetibe jek perangai busuk tu datang mengacau jiwa. Walaupape pun, aku bersyukur dengan diri aku dan keadaan aku sekarang. Alhamdulillah. =)

Mungkin Benda Ni Boleh Buat Anda Gelak Sebentar ?

1 comments

Hai semua.
Tadi terjumpa dua gambar ni. Bila hayati betul-betul apa yang ada dalam gambar ni, memang membuatkan aku tergelak. Siyesly. Cuba korang bacam betul-betul. Baca dengan hati taw ! =P














Hehehe. Amacam? Tergelak tak? Kalau tak, sah lah korang ni memang hati kering betul =_____="



Sepatah kata Iman Hayfa :

Ketawa boleh menghilangkan stress sekaligus membantu melancarkan proses pembelajaran kita. Tapi kalau ketawa berlebihan, hati akan mati. 


Wajah Dulu Dan Kini 5 Artis Popular

2 comments

Aku yakin ramai je penduduk Amerika yang suka sangat nak ceburi bidang yang pemes-pemes ni. Sebab tu lah dari kecik lagi dah dididik untuk menonjolkan bakat masing-masing agar fofular bila dah besar.



So, jom kita tengok retis mana lah yang kecik-kecik lagi dah pemes. Adakah korang kenal lagi dengan dorang ni?



 1. Miley Cyrus.


Sape jek yang tak kenal dengan budak yang terkenal dengan watak "Hannah Montana" ni weyh?? Dah lah innocently comel, suara sedap pulak tu. Nak-nak bila dia nyanyi lagu "The Climb" yang sangat perghhhhhh tu. Tapi malangnya, bila dah besar, jadi perempuan tah pape pulak =_____=. Bagi peminat tegar citer Hannah Montana, mesti sangat kecewa dengan karakter baru Miley ni. Kan?



2. Raven Symone



Ni adalah pelakon dalam citer "That's So Raven". Alaaaa, pompan yang psiko psikik boleh tengok dan ramalkan apa yang akan berlaku pada masa akan datang tu. Sape yang zaman kecik-keciknya suka tengok Disney Channel, mesti tahu citer ni. Er,, tapi sekarang Raven ni macam senyap jek...? Atau aku yang tak pernah tahu perkembangan dia ni? pfffttt =P



3. Hayden Panettiere


Aku tak pernah perasan pulak si Hayden ni berlakon masa kecik-kecik dulu. Eh, ke aku yang memang tak pernah kenal dia masa kecik ea? Hehe. Yang penting, aku suka sangat tengok dia sengih nampak gigi dia yang cantik tersusun tu. Cantik. Paling aku suka tengok dia berlakon dalam citer pape yang melibatkan cheerleading macam "Bring It On".



4. Emma Watson


Hoi hoi hoi... sape jek yang tak pernah tengok citer "Harry Potter" ni? Ish, sekuel ni pemes kot ! Kelakar kalau korang kate tak penah dengar. Hikhik. Walaupape pun, aku paling suka tengok Harry Potter and the Sorcerer's Stone. Time dorang masih sangat kebudak-budakan. Harry, Hermione dan Ron Weasley. Persahabatan yang sangat kiut. =3 . Kecik-kecik si Emma ni, comel. Dah besar cun bergaya lah pulak. Kan?



5. Selena Gomez


Heee.. Si Selena ni pulak, dari dulu sampai lah dah anak dara boleh kawen ni, aku muka dia macam tuuu jek. Tak berubah mana pown. Baby face sangat. Tak payah cucuk botox weyh. Haha. Katenya dia pemes dalam citer "The Suite Life Of Zack & Cody" kat Disney Channel tu. Tapi korang kenal Selena Gomez ni kat dalam citer apa? Atau lagu dia yang mana yang korang suka dengar ea?



So, antara 5 artis yang aku tunjukkan ni, yang mana satu korang paling suka dan yang mana satu korang dah kenal paling lama? Cewahhh. Bajet macam kawan lama pulak dahh >__<. Oh ya, dan yang mana satu korang rasa membesar dengan cantik dan molek?



Sepatah kata Iman Hayfa :

Hee,, kalau retiss, dari kecik sampai besar orang korek nak tahu perkembangan diri dorang. Aku ni? Nama penuh aku pun takde orang nak amek tahu. Jeles? Ceh. Takde mase lah. =3



Rahsia hati seorang lelaki

5 comments

Rahsia hati seorang lelaki

Rahsia hati seorang lelaki - Personaliti Lelaki yang wanita harus tahu dan memahaminya.


  • Lelaki biasanya tidak terpikat terhadap wanita disebabkan mereka cantik, tetapi mereka lebih mudah terpikat terhadap personaliti dan ketrampilan seseorang itu.
  •  Lelaki amat bencikan lelaki lain yang cuba untuk menggoda kekasih mereka.
  • Apa yang sedang awak lakukan? atau Awak dah makan ke belum? adalah merupakan soalan paling kerap akan ditanya ketika mereka menelefon seorang wanita.
  • Lelaki akan sibuk dengan pekerjaan mereka sepanjang hari, tetapi sebelum tidur, pasti mereka akan memikirkan mengenai wanita yang mereka benar-benar sayang.
  • Apabila lelaki benar-benar sayang terhadap seorang wanita, mereka akan mengabaikan semua karakter negatif yang ada pada wanita tersebut.
  • Lelaki akan membuat seribu satu kesimpulan sekiranya seorang wanita senyum kepada mereka.
  • Lelaki sanggup melakukan apa saja untuk mendapatkan perhatian daripada seorang wanita.
  • Lelaki amat benci apabila wanita menceritakan mengenai kisah bekas teman lelaki mereka.
  • Apabila seorang lelaki bersedia untuk berjumpa ibubapa kekasih mereka, ini menunjukkan mereka benar-benar serius.
  • Lelaki juga akan menangis.
  • Lelaki akan lebih untuk berusaha memikat wanita yang menolak cinta mereka, ini adalah kerana mereka sukar untuk menerima kekalahan.
  • Jangan sesekali memberikan mereka mesej tergantung seperti “Ada sesuatu nk bgtau awak ni…. erm… tapi takpela”. Mereka akan membuat seribu satu andaian dan akan berusaha untuk mendapatkan jawapan.
  • Lelaki akan teruja apabila mendapat sentuhan yang tidak diduga.
  • Lelaki akan menjadi gagap apabila bercakap dengan wanita yang mereka suka.
  • Apabila wanita menyatakan tidak, hati lelaki akan menyatakan ‘ok…. takpe…. cuba lagi esok..’
  • Lelaki amat sayang ibu mereka.
  • Lelaki sanggup mengorbankan makan tengahari mereka semata-mata ingin memberikan wanita beberapa kuntum bunga ros.
  • Lelaki amat sukar untuk difahami melainkan anda seorang pendengar yang setia.
  • Adalah lebih baik anda menguji seorang lelaki itu terlebih dahulu sebelum mempercayainya. Tetapi, pastikan ia tidak mengambil masa yang terlalu lama.
  • Lelaki lebih bersikap terbuka untuk menceritakan hal peribadi mereka.
  • Lelaki amat suka apabila wanita yang menentukan pemakaian mereka.
  • Lelaki tidak suka kekasih mereka mempunyai hubungan dengan orang lain terutamanya kawan lelaki.
  • Apabila lelaki membelikan hadiah kepada wanita, mereka amat risau sekiranya hadiah yang mereka berikan tidak disukai.
  • Lelaki lebih banyak berfikir.
  • Imaginasi lelaki tiada had. Mereka mampu untuk membayangkan apa sahaja.
  • Ketinggian wanita adalah tidak penting, apa yang lebih penting adalah berat mereka.
  • Sukar untuk lelaki untuk melepaskan kekasih mereka terutama apabila sudah bercinta melebihi 3 tahun.
  • Lelaki sanggup untuk membantu kekasihnya walau dalam keadaan sukar mana sekalipun, balasan yang mereka mahukan hanyalah kepercayaan dan kejujuran.
  • Lelaki sukar untuk memahami keadaan dan situasi masalah kekasih mereka jika kekasihnya tidak berterus terang.
  • Jangan salahkan lelaki tidak memahami anda kerana wanita sangat suka berahsia berbanding lelaki.
  • Lelaki tidak sukakan wanita yang materialistik.
  • Lelaki memiliki semangat yang kuat untuk berubah dan ianya perlu sokongan yang kuat daripada kekasih mereka.
  • Apabila lelaki menceritakan sesuatu yang serius, berikan perhatian yang sepenuhnya. Ia amat penting.
  • Lelaki lebih gemarkan wanita yang pandai memasak.
  • Jangan sombong, kerana ia akan membuatkan lelaki berusaha untuk memalukan anda.
  • Lelaki belajar mengenai cinta melalui pengalaman, bukan seperti wanita yang belajar mengenai cinta melalui novel yang mereka baca.
  • Lelaki paling tidak suka kekasih mereka keluar bersama lelaki lain berdua walaupun hubungan mereka hanya sekadar kawan.
  • Lelaki akan memaafkan kesalahan yang pertama dibuat, tetapi bukan untuk kesalahan yang kedua.
  • Lelaki tidak suka wanita yang terlampau mengada-ngada.

Adab Seorang Anak

3 comments



Hai.
Dari kecik sampai besar, musatahillah kita dapat membesar dengan sendiri tanpa ada orang yang jaga kita. Betul dak? Mana ade baby yang baru lahir terus dah pandai pakai baju sendiri, makan minum, cuci berak kencing sendiri. Eh, ada ke? Takde kan?


So, siapa lagi kalau yang tukang menjaga kita tu kalau bukan ibu bapa kita sendiri? Kalau orang lain pun yang jaga, pangkat mereka adalah sama je dengan ibu bapa walaupun mereka sekadar bernama penjaga dan bukannya ibu bapa kandung. Eh, paham ke dengan ayat aku ni? Haha



Jadi, sebagai seorang anak, kita tak terlepas daripada menjaga adab sopan bila berhubung dengan orang tua kita tu. Ni dia adab-adab yang seharusnya kita ingat sampai mati. I remind you, SAMPAI MATI ok? =3



1. Mendengar dan mengikut segala perkataan ibu bapa. Jangan melawan kerana lazimnya perkataan dan arahan ibu bapa adalah baik.


2. Bersama-sama berdiri sebagai tanda hormat. Usah duduk dengan senang-senang sedangkan ibu bapa berdiri ketika berbual.


3. Menyahut dengan segera apabila dipanggil. Usah membiarkan panggilan ibu bapa tidak berjawab atau berulang-ulang.


4. Meminta izin ketika mahu kemana-mana. Usah keluar rumah atau pergi ke mana-mana tanpa pengetahuan ibu bapa terutamanya jika kita masih berumur 18 tahun ke bawah.


5. Bersalam tangan ketika pergi belajar atau berpisah sementara. Usah hanya melambai-lambai dari jauh.


6. Bercakap sekadar suara yang boleh didengar. Usah menjerit seakan menengking ketika berbual dengan ibu bapa.


7. Senyum ketika berhadapan dengan ibu bapa. Usah memuncungkan bibir dan bermasam muka di hadapan mereka.




Ha, rasa-rasa macam senang tak nak jaga adab-adab tu semua? Heh. Jawapannya memang susah lah kalau kita tak biasa sejak kecik. Tapi tak salah kan kalau kita cuba ubah sikit-sikit? Sementara ibu bapa kita masih hidup di muka bumi ni, apalah salahnya sekiranya kita cuba untuk membahagiakan mereka. Nanti bila dah takde, sedih woo. Untuk mereka yang ketiadaan ibu bapa, jangan sedih-sedih ea? Rajinkan diri menghadiahkan pahala fatihah kepada mereka setiap hari. Semoga hidup mereka sentiasa bahagia dan mendapat rahmat-Nya.




Sepatah kata Iman Hayfa :

Eee.. bila dah besar dan rasa macam nak kawen ni, terasa menyesal pulak atas segala kenakalan aku kat mak abah dulu. Macam mana lah perangai anak-anak aku nanti ek? Mak,, abah,, I love youuu ~ =')




Kes Tembak Mati di Nibong Tebal

5 comments

Kes Tembak Mati di Nibong Tebal


Kes Tembak Mati di Nibong Tebal - Selepas cubaan pertama membunuhnya lima bulan lalu gagal, seorang lelaki berusia 29 tahun akhirnya maut akibat ditembak ketika berjalan seorang diri di Taman Puteri Gunong, dekat sini, malam kelmarin.

Dalam kejadian jam 9 malam, M Parttippan mati selepas terkena tembakan pada bahagian rusuk yang dilepaskan dari sebuah kereta jenis Perodua Myvi hitam dinaiki dua lelaki.

Sejurus menghampiri mangsa, suspek melepaskan enam das tembakan dan satu daripadanya mengenai rusuk lelaki itu. Mangsa yang parah dan mengalami pendarahan teruk disahkan meninggal dunia di tempat kejadian. Dalam kejadian 20 Jun lalu, mangsa cedera selepas ditembak seorang lelaki kira-kira 200 meter dari tempat kejadian malam kelmarin.

Bagaimanapun, mangsa yang masih bujang terselamat dalam kejadian itu walaupun peluru menembusi badannya. Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang Senior Asisten Komisioner Mazlan Kesah berkata, bertindak atas maklumat, dua lelaki berusia 21 dan 35 tahun ditahan bagi membantu siasatan, awal pagi semalam.

Katanya, kedua-dua suspek ditahan di sebuah rumah tidak jauh dari lokasi kejadian di Tasek Mutiara, malah polis menemui kereta Perodua Myvi hitam terbakar yang dipercayai digunakan suspek ketika menembak mangsa lima kilometer dari tempat kejadian. Menurutnya, siasatan mendapati kereta berkenaan dicuri di Seberang Jaya, Seberang Prai Tengah pada 2 Disember lalu. 

sumber: myMetro

Contest SEO Eridy

11 comments

Contest SEO Eridy


Contest SEO Eridy - Salam semua, setelah sekian lama akhirnya kozumi mengambil peluang kembali untuk turut serta dalam contest SEO dari blogger Eridy. Nampak gayanya ramai juga yang telah turut serta di dalam contest ini, jadi kozumi sesaja je ambil peluang untuk memeriahkan lagi contest ini. Manalah tahukan kalau-kalau ada rezeki untuk menang contest pada kali ini, insyallah.

Jadi kepada korang yang sudah join contest ini kozumi ucapkan selamat maju jaya dan kepada yang belum join marilah ramai-ramai join, hadiahnya best juga tu. Untuk tahu lebih lanjut tentang contest SEO ini korang bolehlah terjah di Blogger Eridy

Pagerank Budak Nakal Blogspot Masih PR3

7 comments

Pagerank Budak Nakal Blogspot Masih PR3, Google Page Rank Update


Google Page Rank Update - Salam semua, beberapa hari lepas Google telah mengudpate Pagerank mereka dan syukur Alhamdulillah Pagerank Blog ini masih lagi kekal PR3. Pagerank ini kalau korang nak tahu adalah kayu ukur atau kepercayaan google pada kualiti sesebuah blog. Jadi kepada blog yang memiliki PR yang tinggi akan mendapat tempat atau mendapat posisi yang baik di dalam search engine carian berbanding blog PR rendah.

Jadi untuk mendapat PR yang tinggi korang haruslah berdisiplin untuk mengupdate artikel di blog korang. Jangan main update sahaja, korang haruslah mengutamakan artikel yang korang kongsikan itu adakah ia merupakan artikel yang menjadi kebiasaan orang untuk mencari di engine carian. Sebarkan artikel yang sentiasa di cari orang itulah kunci sesebuah blog itu untuk mencapai tahap PR yang lebih baik dan sekali gus kunci kepada korang mendapat trafik yang semakin lama semakin meningkat dari hari ke hari.

Lebuhraya Persekutuan ditutup Isnin dan Selasa

1 comments

Lebuhraya Persekutuan ditutup

Lebuhraya Persekutuan ditutup Isnin dan Selasa - Laluan Lebuhraya Persekutuan di KM6.8 hingga KM6.6 Sungai Rasau (arah Klang) akan ditutup pada Isnin dan Selasa ini bagi membolehkan kerja-kerja pemasangan rusuk jambatan projek pembinaan bertingkat dari Lebuhraya Persekutuan ke Kawasan Pembangunan Seksyen 7 di Shah Alam.

Menurut kenyataan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), hari ini penutupan itu adalah dari 11 malam hingga 5 pagi.

Berikutan itu, satu laluan kontra akan dibuka pada waktu berkenaan di KM6.6 hingga KM6.8 (arah Kuala Lumpur) pada Isnin dan Selasa.

Para pengguna dinasihat mematuhi semua papan tanda serta arahan dikeluarkan oleh PKNS. - Bernama

Wanita ditemui mati lemas

3 comments

Wanita ditemui mati lemas, Wanita dilaporkan hilang ditemui mati lemas

Wanita ditemui mati lemas - Seorang wanita yang dilaporkan hilang dari rumahnya di Kampung Jubakar Darat, Simpangan, Tumpat ditemui mati lemas dan terdampar di Pantai Sri Tujuh, semalam.

Ketua Polis Daerah Tumpat, Superintendan Zaharudin Rasip berkata, mayat wanita berusia 38 tahun itu ditemui terdampar oleh pemancing di  pantai tersebut pada 6.30 petang, kira-kira satu kilometer dari kawasan perkelahan di pantai itu.

"Ahli keluarga mangsa telah membuat laporan polis pada 4 Disember lepas dan pada hari sama, ada laporan daripada orang awam mengenai penemuan kereta yang digunakan oleh mangsa di kawasan sekitar.

"Mayat mangsa dihantar ke Hospital Tumpat untuk bedah siasat dan mendapati mangsa mati akibat lemas," katanya, di sini, hari ini.

Katanya, mayat wanita itu telah dituntut oleh ahli keluarganya sejurus selepas  bedah siasat selesai. - Bernama

Wan Nor Azlin diarah bayar RM8,220 kepada bapanya

4 comments

Gambar Wan Nor Azlin, Wan Nor Azlin diarah bayar RM8,220 kepada bapanya

Wan Nor Azlin diarah bayar RM8,220 kepada bapanya - Semalam mahkamah tinggi telah mengarahkan pelakon Wan Nor Azlin membayar RM8,220 kepada bapanya, Wan Mohd Husein Wan Ibrahim dalam permohonan taksiran ganti rugi hak milik rumah mereka, di Taman Sri Keramat.

Hakim Rosilah Yop membuat keputusan itu dalam kamarnya yang dihadiri peguam Nuraini Atiqah Abdul Aziz, yang mewakili Wan Nor Azlin dan Razila Rashid, yang mewakili Wan Mohd Husein. Menurut Razila, defendan diarah membayar RM220 sebagai ganti rugi pemotongan kaveat kepada bapanya. "Defendan turut diarah membayar RM8,000 kepada plaintif sebagai kos," katanya.

Penternak lembu dirompak

1 comments

Perompak larikan 19 lembu
Perompak larikan 19 lembu

Penternak lembu dirompak - Seorang penternak lembu, Kamarulzaman Budin, 54 kerugian RM60,000 apabila empat penyamun bersenjatakan parang memecah masuk ladang ternakannya sebelum melarikan 19 lembu di Kampung Pedas, jam 1 pagi tadi.

Selain haiwan ternakan, keempat empat penyamun itu turut melarikan barang kemas bernilai RM3,000, wang tunai RM750 dan empat telefon bimbit milik penjaga kandang terbabit dikenali sebagai Robe Iskandar yang juga warga Indonesia.

Dalam kejadian itu, Robe bersama isterinya Evi Mansor, 25, sedang tidur di sebuah rumah di ladang itu sebelum didatangi penjenayah yang bertindak mengikatnya serta isteri.

Kawasan Banjir Di Negeri Johor

3 comments

Kawasan Banjir Di Johor

Kawasan Banjir Di Johor - Jumlah mangsa banjir di negeri Johor terkini meningkat kepada 1,608 daripada 1,592, sehingga kira-kira 11 malam tadi.

Nampaknya Johor pun mengalami peningkatan paras air di beberapa buah kawasan. Jadi kepada mangsa-mangsa banjir dinasihatkan berhati-hati dan sentiasa menjaga keselamatan.

Terkini dikatakan hampir mangsa banjir adalah daripada 420 keluarga membabitkan 24 pusat pemindahan.

Berikut adalah List Kawasan yang mengalami banjir di Negeri johor serta jumlah mangsa banjir:


  • Di Johor Bahru, 65 mangsa daripada 13 keluarga ditempatkan di sebuah pusat pemindahan. 
  • Di Kulaijaya, 54 mangsa daripada 16 keluarga ditempatkan di sebuah pusat pemindahan.
  • Di Segamat, 543 mangsa daripada 135 keluarga dipindahkan ke 9 pusat pemindahan.
  • Di Kota Tinggi, 97 mangsa daripada 24 keluarga dipindahkan ke dua pusat pemindahan. 
  • Di Batu Pahat, 420 mangsa daripada 119 keluarga dipindahkan ke enam pusat pemindahan. 
  • Di Pontian, 401 mangsa dari 107 keluarga dipindahkan ke tiga pusat pemindahan. 
  • Di Ledang, 8 mangsa daripada 2 keluarga dipindahkan ke sebuah pusat pemindahan. 
  • Di Kluang, 20 mangsa daripada empat keluarga dipindahkan ke sebuah pusat pemindahan. 


Laluan yang ditutup bagi semua kenderaan adalah Kilometer 11, Jalan Kuala Paya ke Balai Badang, Segamat.

Remaja Curi Duit Tabung Masjid Mati Dibelasah

4 comments

Remaja Curi Duit Tabung Masjid, Mati Dibelasah


Remaja Curi Duit Tabung Masjid Mati Dibelasah - Seorang remaja lelaki yang disyaki mencuri wang tabung Masjid Al Azim, Pandan Indah, maut dibelasah sekumpulan lelaki ketika cuba melarikan diri, Selasa lalu.

Mangsa yang juga seorang pembantu sebuah kafe siber berusia 20 tahun itu meninggal dunia pada jam 11 pagi ketika dirawat di Hospital Ampang, enam jam selepas insiden berkenaan.

"Apalah nasib orang-orang yang berkenaan yang memukul mangsa ini, kenapalah di pukul sampai mati?Serah sahaja pada pihak polis biar merka yang uruskan"

Yang Terbaekkkk !

3 comments

Gambar sekadar hiasan


Korang ingat korang dah jadi yang terbaekk ke? Hehe. Memang silap lah kalau korang jawab 'YA' sebabnya, kalau korang dah jadi yang terbaekk, ada lagi yang lebih baekk daripada tu. Nak tahu apa dia? Ha, camni citer dia.... 



 Ali r.a pernah berkata :



1. Ilmu adalah sebaik-baik harta warisan.


2. Sopan-santun adalah sebaik-baik perolehan.


3. Takwa adalah sebaik-baik bekal ke akhirat.


4. Ibadah adalah sebaik-baik harta perniagaan.


5. Amal soleh adalah sebaik-baik penunjuk ke syurga.


6. Budi pekerti yang mulia adalah sebaik-baik teman.


7. Sopan santun adalah sebaik-baik pembantu.


8. Qanaah adalah sebaik-baik kekayaan.


9. Taufiq adalah sebaik-baik pertolongan.


10. Mati adalah sebaik-baik pendidik (menuju kebaikan akhlak)





Ha, kira dah tahulah apa yang terbaekk tu semua? Apalagi, jom lah kita dapatkan semua yang terbaik tu ! First thing first, jangan lupa untuk muhasabah diri setiap hari sebelum tidur ok? =)




Sepatah kata Iman Hayfa :

Yeah, aku kembali menyibukkan diri kat sini. Hehehe. Ada tak orang rindu nak baca post dari aku? Pffftttt. Opkos lah takde sebab orang salu ingat aku dan Koz adalah orang yang sama jek =___= . Sadis.



Royal Sweetener Stevia - Pemanis Semulajadi

2 comments

Royal Sweetener Stevia, Pemanis Semulajadi

Produk Royal Sweetener Stevia merupakan produk berasakan daun Stevia iaitu Pemanis Semulajadi baik untuk pesakit diabetes. Tahap kemanisan stevia 300 kali ganda lebih manis dari gula biasa dan kandungan 0% kalori dan 0% Karbohidrate.

Kajian klinikal menunjukkan STEVIA berguna sebagai pengganti manis gula. Lebih dari sifat pemanis, kajian juga menunjukkan kesan penurunan tahap kawalan Diabetes, Penurunan tahap tekanan darah tinggi dan penurunan berat badan untuk pesakit obesiti. Ketiga-tiga indikasi ini telah terbukti dalam kajian Klinikal terhadap pesakit-pesakit. 

Terdapat kesan lain yang belum dibuktikan dalam kajian klinikal manusia tetapi telah terbukti dalam kajian tahap 1 dan 2 iaitu kajian pada tikus dan orang sihat. Antara kesan baik ini adalah mengurangkan kandungan Uric Acid, Batu karang, kerosakan buah pinggang dan juga kesan anti Oxidant. Kesan anti-oxidant ini banyak membantu dalam banyak proses penyakit dan kematian sel-sel ( proses penuaan)

Jadi dapatkan Produk Royal Sweetener Stevia yang tengah 'HOT' ketika ini hubungi talian yang terpapar diatas.

 Stokis Seluruh Negeri Diperlukan!!!... Modal Sekali Pendapatan Berkali-kali...

Rindu suasana pemandangan kampung

8 comments

pemandangan kampung, sawah padi kampung, gambar orang kampung

Rindu suasana pemandangan kampung - Sebenarnya kozumi rindu sangat-sangat suasana kampung. Dulu-dulu sewaktu kecil suka sangat kalau dapat balik ke kampung sebab kozumi memang suka sangat-sangat suasana kampung yang nyaman dan tenteram. 

Dapat bersiar-siar lihat keindahan alam semulajadi yang masih lagi kekal dengan sawah padi, parit, dapat tengok lembu, kerbau, kambing, itik, ayam dan seangkatan dengannya cewah hahaha ayat.

Tapi sekarang ini kampung dah tiada, kalau rindu suasana kampung pun hanya dapat menatap gambar-gambar sahaja. Agak-agak bilalah dapat merasa suasana kampung sekali lagi. 

UEG Network - Tempahan Website

6 comments

UEG Network, Website UEG Network, Jual Beli Emas
UEG Network - Tempahan Website - Salam semua, hari ini kozumi hendak kongsikan kepada korang hasil design website yang telah di laksanakan kozumi bagi Website UEG Network.

UEG Network ini  telah ditubuhkan di Johor Bahru pada tahun 2009 untuk membina sebuah rangkaian Pengedar Emas di bawah Gold Awam Pemasaran Sdn Bhd . Semasa penubuhannya lebih 5 tahun dan penglibatan mereka dalam perniagaan Emas mereka telah berjaya menghasilkan lebih daripada 1,000 peniaga emas di seluruh Malaysia.

Kalau hendak tahu lebih lanjut tentang UEG Network ini bolehlah terjah website mereka di SINI. Dan bagi korang yang memerlukan service tempahan pelbagai design bolehlah membuat tempahan di fanpage kozumi iaitu di Service Tempahan Design.

Johor Cuti Pada Hari Jumaat dan Sabtu

8 comments

cuti negeri johor, hujung minggu cuti

Salam semua, hari ini dapat berita tentang pengumuman berkenaan diisytiharkan pertukaran cuti mingguan bagi negeri Johor kepada Jumaat dan Sabtu bermula 1 Januari 2014. Pengumuman di buat sempena Hari Keputeraannya yang ke-55 pada Majlis Pengurniaan Pingat di Dewan Jubli Intan, di sini, pagi tadi.

Alhamdulillah satu keputusan yang sangat baik di mata rakyat negeri johor kerana ia sangat membantu dan memudahkan bagi kaum adam untuk mengerjakan solat jumaat dengan hati yang tenang bersama anak-anak mereka. 

Software buat Grafik Design

9 comments

Software buat Grafik Design
Salam semua, bila korang lihat sahaja paparan gambar diatas pasti ada yang sudah tahu Software apa yang kozumi gunakan bagi mereka bentuk design. Yang tidak tahu tu cer tanya pada yang dah tahu hahaha kalau bolehlahkan.

reka watak kartun
Okey sebenarkan inilah Software yang kozumi sentiasa gunakan sejak berjinak-jinak dalam aliran grafik ini. Dulu-dulu mana first time belajar guna photosop ini, kozumi tidak tahu pulak kelebihan Software ini sebab dulu-dulu suka sangat melukis watak kartun menggunakan Software ini contoh seperti gambar robot di atas.

Sekali rupa-rupanya sofware ini boleh melakukkan lebih dari jangkaan dengan dapat mereka bentuk, edit gambar dan sebagainya. Biasalahkan, bukannya mudah nak menguasai sesuatu Software ini. Tak bergurulah katakan hihi...bukannya pernah masuk mana-mana kelas pun, semua ini kena belajar sendiri.

Software yang kozumi maksudkan adalah Adobe Photoshop, memang best guna Software ini, kalau tidak percaya cubalah.

Raja Syahiran Britain's Got Talent

4 comments



Raja Syahiran Britain's Got Talent - Salam semua alhamdulillah tahap kesihatan kembali pulih. Sebentar tadi kozumi ada blogwalking ke blog-blog rakan-rakan dan terjumpa satu artikel yang menggagumkan dimana seorang rakyat malaysia telah berjaya mengukir namanya di sebuah siaran yang sangat di minati ramai iaitu Britain's Got Talent. 

Dimana Raja Syahiran pemuda yang berasal dari Subang Jaya itu berjaya melayakkan diri pusingan pertama program itu dengan berbekalkan kebolehan meniru mimik suara "Chipmunk" dan kemampuan menghasilkan bunyi 'beat box'.

Kalau ikutkan bukan calang-calang peserta yang boleh masuk ke peringkat seterusnya di dalam Britain's Got Talent, hanya yang terbaik yang dipilih dan disitulah kita boleh menilai bahawa Raja Syahiran ini seorang individu yang sangat berbakat besar.

Apa-apa pun duakan yang terbaik semoga Raja Syahiran akan terus memberi persembahan yang terbaik dan memukau untuk berjaya melayakkan diri menjadi peserta akhir program itu yang bakal bersiaran Januari depan.

Video Raja Syahiran Britain's Got Talent

Aku Seorang Designer Freelancer

7 comments

Aku Seorang Designer Freelancer

Aku Seorang Designer Freelancer - Salam semua, hari ini kozumi kurang sihat mungkin sebab kepenatan kurang rehat. Doakan kesihatan kozumi kembali pulih ya, mekasih..Amin..amin...

Okey berbalik pada tajuk di atas "Aku Seorang Designer Freelancer " itulah status kozumi sekarang ini setelah keputusan ini di ambil kozumi sendiri beberapa tahun lepas. Sebelum kozumi mengambil keputusan ini, kozumi adalah seorang Animator iaitu seorang yang melaksanakan tugas untuk menghasilkan cerita-cerita kartun dalam bentuk Animasi 2D.

Banyak cerita kartun yang telah kozumi hasilkan semenjak bergelar animator di beberapa buah studio di dalam malaysia ini. Rindu juga  untuk aktif semuala dalam bidang ini, tapi apakan daya sewaktu kozumi berkerja dalam bidang ini, keadaan ekonomi beberapa studio dalam Malaysia ini agak goyang.

Kozumi memilih kerja sebagai Designer ini pun atas dasar minat yang semakin hari semakin mendalam semenjak mula aktif berblog dahulu. Skill design kozumi pada masa itu masih lagi tahap bayi yang baru mula merangkak, comel je dengarkan hahaha.

Kini semakin hari kozumi dapat rasakan peningkatan dalam kualiti design kozumi, Alhamdulillah. Bekerja dalam keadaan tidak terikat pada mana-mana syarikat nampaknya dapat menenangkan minda kozumi kerana jadual dan waktu kerja kozumi adalah mengikut jadual sendiri. Jadi tiadalah masalah untuk kejar masa untuk bangun ke tempat kerja dan sepanjang 8jam terperap di dalam opis untuk siapkan kerja seperti zaman-zaman kerja sebagai animator dahulu.

Masa untuk berehat pun panjang juga,mengikut pada jadual tempahan jugalah, kalau banyak tempahan masuk jadi kozumi kenalah buat jadual. Kalau tiada jadual memang tak siaplah kerja, kalau tak siap kerja tiadalah pendapatan.

Kalau dari segi pendapatan seorang Designer Freelancer pula, ikut pada jumlah kemasukkan tempahan design, kalau banyak masuk banyaklah dapat, kalau sikit maknanya kene pasang strategi untuk upkan kembali pendapatan (ada caranya, ikut kretiviti sendiri).


Bagi seorang Designer Freelancer , haruslah memilki 1 lubuk untuk mendapat income tetap setiap bulan seperti mempromosi diri sendiri kepada mana-mana syarikat yang bersesuaian untuk menjadi designer tetap untuk melaksanakan bahan-bahan designer untuk kegunaan syarikat berkenaan.

Dengan cara ini kita bolehlah ikat kontrek mengikut persetujuan kedua-dua belah pihak. Bila dah dapat tu kenalah sentiasa peka dan serius dengan tanggungjawap kita sebagai seorang designer dalam syarikat itu.


Mungkin ini sahaja yang dapat kozumi kongsikan kepada tatapan pengunjung blog kozumi ini, insyallah ada masa terluang nantikanlah perkongsian artikel kozumi selanjutnya.

Tempahan Design Header Blog Eridy

8 comments

Tempahan Header Blog

Tempahan Design Header Blog Eridy - Salam semua, hari ini kozumi hendak tunjukkan hasil design yang di tempah oleh pemilik blog http://eridy.com/ yang menggunakan service tempahan Header blog. Idea header yang di minta simple sahaja tapi amat kemas dan cantik bila di follow.

Next tempahan pula akan kozumi laksanakan insyallah akan kozumi kongsikan di blog ini, jadi sentiasalah follow blog kozumi ya^^.

Misteri Villa Nabila - Budak Hilang di Villa Nabila

8 comments

Misteri Budak Hilang di Villa Nabila - Salam semua, hari ini kecoh 1 malaysia kabar berkenaan kehilangan 23 orang budak di Villa Nabila. Cerita kisah kebenaran benda ini masih belum pasti adakah benar ataupun kabar angin semata-mata, yang kozumi tahu cuma hanya 1 orang sahaja budak hilang atau report yang di buat keluarga budak berkenaan yang tidak balik rumah, dan tidak pasti budak itu hilang di mana.

Keadaan di jalan-jalan berhampiran Villa Nabila ini memang tengah sesak, kozumi pun tak tahulah apalah ramai sangat yang duduk di luar kawasan Villa Nabila ini, lebih baik duduk rumah sahaja. Kalau pun benar budak sorang itu ada di dalam, biar sahaja pihak polis dan bomba buat kerja mereka.




Apa-apa pun kozumi doakan yang baik moga budak yang hilang itu berada dalam keadaan selamat dan kembali kepada ahli keluarganya. Amin...Amin...

Tempahan Design Bunting Produk Sabun Al-Razi

6 comments

Tempahan Design Bunting, Bunting sabun

Tempahan Design Bunting Produk Sabun Al-Razi - Salam semua, alhamdulillah malam ini dapat juga siapkan design Bunting untuk tempahan pelanggan yang menjual Sabun Al-Razi. Sesiapa yang nak tahu lebih detail pasal produk sabun ini terjahlah di SINI.

Kalau ikutkan masih banyak list tempahan beratur, jadi mana yang sempat kozumi siapkan kozumi laksanakan. Bagi korang yang memerlukan khidmat Service Design bolehlah membuat tempahan di Fanpage Service Tempahan Design kozumi.

Tempat nak tempah bunting

Royal Sweetener Stevia

6 comments


Salam semua, hari ini kozumi ingin memperkenalkan kepada anda tentang keluaran satu produk terbaru iaitu Royal Sweetener Stevia keluaran dari RCC Global (M) Sdn Bhd.

Produk ini merupakan ekstrak dari daun Stevia yang digunakan sebagai pengganti gula dalam minuman dan juga masakan dan memili tahap kemanisan lebih 300 kali ganda lebih manis dari gula biasa.Tahap kemanisan kandungan daun stevia tidak memudaratkan malah lebih manis lebih baik.

Keluaran produk ini merupakan salah satu cara untuk menjayakan kempen membantu penghidap Diabetes yang semakin hari semakin meningkat jumlah penghidapnya. Anggaran lebih 2.8 juta rakyat Malaysia mengalami masalah Diabetes dan tidak mustahir jumlahnya akan meningkat dari masa ke semasa.

Dengan hanya menukar penggunaan gula anda kepada Royal Sweetener Stevia akan dapat membantu menghindarkan ahli keluarga, saudara mara dan sahabat anda dari masalah DIabetes, insyallah.


Apa itu Stevia atau lebih dikenali sebagai Pemanis Semulajadi?


  • Sejenis tumbuhan herba berasal dari negara Paraguay.
  • Ekstrak dari daun pokok Stevia iaitu "STEVIOSIDES".
  • Mempunyai kemanisan lebih 300 kali ganda dari gula biasa.
  • Sesuai digunakan dan di amalkan oleh penghidap Penyakit Diabetes, Darah tinggi dan Obesiti.
  • Stevia adalah tumbuhan Herba Semulajadi dan tidak bertoksik.
  • Stevia selamat digunakan didalam minuman atau masakan.


Manfaat dan Khasiat Stevia.


  • Mengimbangi kandungan gula dalam badan. 
  • Menurunkan kadar gula yang terdapat di dalam darah sesuai untuk pesakit diabetes dan hypoglycemia. 
  • Melawaskan pembuangan air kencing. 
  • Meningkatkan kadar tenaga di dalam tubuh badan. 
  • Melicinkan dan memutihkan kulit serta awet muda. 
  • Membantu sistem penghadaman makanan. 
  • Membantu mereka yang mengalami masalah insomnia. 
  • Berupaya mengawal berat badan (Obesiti). 
  • Mengurangkan masalah keradangan.
  • Kandungan stevia memiliki bacaan 0% Kalori, karbohidrat dan glukosa.

Antara beberapa Testimoni Pengguna Royal Sweetener Stevia.


Untuk lebih menyakinkan anda ini Testimoni dalam bentuk Video.



Selebihnya anda boleh layari ke Youtube dan search " Royal Sweetener Stevia". Di situ ada paparan video testimoni yang lain dari pengguna produk ini.


Harga Produk Royal Sweetener Stevia


1 kotak mengandungi 2 botol(10ml) yang di mana setiap satu botol boleh menghasilkan 250-300 titis di dalam minuman dan masakan anda.

Setiap 1 kotak berharga RM49.90 untuk Ahli dan RM79.90 untuk yang Bukan Ahli.

Jika anda berminat untuk mendapatkan Harga Ahli, anda hanya perlu mendaftar dengan harga RM120 sahaja dan anda akan mendapat 1 kotak  mengandungi 3 botol(10ml).


Untuk Tempahan anda boleh laksanakan melalui:


Sms/Call/Whatapps

RSS<>Nama<>Lokasi<>Maklumat pertanyaan
dan hantar ke 011-17588326

Email

kozumi_ro@yahoo.com

Facebook

https://www.facebook.com/kozumidesigner



Muka Baru Blog Macam Cantik je

15 comments

Template Cantik, aparan Blog Cantik, Macam Cantik Je

Malam ini dapat juga setup dan kemas kini blog yang telah lama tidak berubah wajah, setelah menghabiskan hampir 2jam, Alhamdulillah akhirnya siap juga mereka paparan blog ini berwajah baru.

Perubahan dibuat pada template blog dan pembuangan beberapa widget yang tidak penting supaya napak lebih kemas dan tersusun. Dan setelah beberapa bulan tidak menggunakan khidmat Nuffnang akhirnya kozumi membuat keputusan untuk berkerja sama dengan Nuffnang semua dengan memasang banner periklanan mereka. 

Mudah-mudahan kehadiran blog budak nakal ini semula dapat diterima hihihi...

Bina Pendapatan Bersama Blogger

7 comments

buat duit blog, income dari blog

Salam semua, hari ini koz telah mendapat mood berblog semula setelah beberapa bulan menyepi untuk aktif berblog, semua ini gara-gara kerana terlalu sebuk melayan kerja tempahan dari pelanggan kozumi setelah setahun mengambil keputusan untuk membina kewangan dari sudut itu.

Seperti sedia maklum, permulaan kozumi untuk aktif berniaga dalam mereka grafik lahirnya dari blog, kerana dari bloglah kozumi mula membina perniagaan sendiri dengan cara kecil-kecilan. Pada permulaan perniagaan mereka grafik kozumi amat bersyukur walaupun pendapatan mencecah sehari RM50-RM70, dan semakin lama keuntungannya meningkat dari masa kesemasa, dan kekadang dalam 1 hari pendapatan kozumi boleh mencecah RM300-RM400 jika kena pada masanya, mungkin bukan setiap hari boleh mendapat pendapatan sebegitu tetapi syukur sangat sekurang-kurangnya dapat juga digunakan untuk bayar duit sewa rumah atau pun kereta.
Siapa kata yang blog tidak dapat bina kewangan?Insyallah boleh jika kena pada gaya dan langkah anda menguruskan blog masing-masing. Untuk membina kewangan di dalam blog ada pelbagai cara salah satunya dengan menggunakan kaedah memaparkan periklanan samada dari Nuffnang ataupun Komli dan lain-lain lagi...cuba dahulu baru dapat anda merasai.

Ada juga sesetengah blogger yang rajin untuk mengikuti mana-mana event atau review dari pelbagai syarikat dan restoran untuk meluaskan perikalan mereka. Insyallah jika kena pada masanya mungkin atas jemputan mereka anda akan mendapat bayaran untuk anda memperkenalkan bisnes mereka di dalam blog anda sama ada dalam bentuk promosi artikel ataupun banner. Di situ juga anda dapat membina income sampingan bukan?

Jadi rezeki itu sebenarnya mudah untuk di dapati jika kena pada caranya, banyakkanlah belajar dari rakan-rakan blogger yang lain untuk mendapatkan pelbagai ilmu untk membina income melalui blog.


Stevia Pemanis Semulajadi

5 comments


Royal Sweetener Stevia - Sebelum anda baca lebih detail mengenai Stevia, apa kata anda baca fakta-fakta yang tercatit di bawah ini dan renungkan adakah Anda atau Keluarga anda ada yang tergolong di dalam kelompok ini.

FAKTA:
Kaji Selidik Kesihatan dan Morbiditi Nasional (NHMS) menunjukkan kira-kira 2.6 juta penduduk Malaysia menghidap diabetes tahun lalu.
Didapati bahawa satu daripada tujuh orang dewasa di Malaysia menghidapinya.
Pengambilan pemanis berlebihan boleh menyebabkan penyakit kronik iaitu Diabetes, Hypertension, Obesity dan Metabolic syndrome.





BUKAN senang untuk menerima hakikat jika ibu atau bapa anda didiagnos menghidapi diabetes. Perkara pertama yang pasti diminta oleh doktor ialah menjauhi gula. Ia tidak senang dilakukan kerana mereka telah biasa dengan gula sepanjang hayat. Lagipun, rasa gula mencetuskan sejenis hormon dalam otak yang membuatkan kita berasa senang. Inilah yang menyebabkan mengapa ramai orang mendapati sangat susah hendak meninggalkan gula.

Bagi penghidap diabetes, gula akan meningkatkan paras gula darah yang seterusnya akan meningkatkan risiko komplikasi yang melibatkan saraf, mata, buah pinggang dan jantung.

Kini, Persatuan Jantung Amerika (American Heart Association (AHA)) telah meletakkan gula tambahan dalam senarai penyebab yang boleh menjejaskan jantung selain daripada pengambilan terlalu banyak garam, lemak, kolesterol dalam diet. Menurut AHA, pengambilan gula yang tinggi dikaitkan dengan kesihatan yang tidak baik, termasuk kegemukan (obesiti), diabetes, tekanan darah tinggi, radang, paras trigliserida tinggi, semuanya ini merupakan faktor risiko penyakit jantung dan strok.

Apakah itu gula?

Gula pasir putih, juga dikenali sebagai sukrosa adalah bentuk gula paling biasa, tetapi bukan satu-satunya jenis gula. Bentuk-bentuk lain termasuk gula perang, fruktosa, maltosa, gula melaka, glukosa, madu dan sirap mapel.

Adakah kita mengambil terlampau banyak gula?

Rakyat Malaysia pada amnya mengambil lebih kurang sebanyak 19 sudu teh (76 gram) gula tambahan setiap hari. Ini bermakna kira-kira 300 kalori daripada jumlah kalori harian anda datangnya daripada gula. Pakar kesihatan menganggap ini adalah jauh melebihi had. Kita sepatutnya mengambil gula tidak lebih daripada enam sudu teh (100 kalori) bagi wanita dan sembilan sudu teh (150 kalori) bagi orang lelaki( yang disyorkan oleh Persatuan Jantung Amerika).

Tahukah anda bahawa minuman 3-dalam-1 sarat dengan gula. Satu cawan minuman kopi putih dan malt coklat mungkin mengandungi tiga hingga empat sudu teh gula. Bayangkan, jika anda meminum hanya dua hingga tiga cawan minuman ini sehari. Anda pasti sudah melebihi had harian yang disyorkan oleh AHA. Ini belum lagi diambil kira beberapa jenis gula yang terkandung dalam makanan-makanan biasa anda.

Pemanis tiruan

Seperti yang anda ketahui, pemanis tiruan dikatakan 'bebas gula' dan boleh menjadi satu pilihan baik untuk menggantikan gula. Persoalannya, adakah ia benar dan selamat? Mungkin anda boleh melayari laman web untuk mengetahui lebih lanjut tentang 'aspartame; sucralose; side effects; dangers.'

Mungkin anda pernah terbaca bahawa makanan dan minuman, minuman berkarbonat, yogurt, makanan yang dimasak dengan ketuhar, malah minuman segera tiga dalam satu mengandungi pemanis tiruan. Sebelum membeli, periksa label makanan untuk mengesan sebarang pemanis tiruan yang tersembunyi.

Pemanis semula jadi - ekstrak stevia

Ia dikenali sebagai 'daun manis' atau stevia rebaudianaStevia 300 kali lebih manis daripada gula tetapi tidak mengandungi sebarang kalori. Ekstrak ini diperbuat daripada bahagian yang paling manis dalam daun stevia.

Di samping rasanya yang sedap, ekstrak stevia adalah selamat dan tiada kesan sampingan. Ekstrak stevia tidak mengandungi kalori dan tidak menaikkan paras gula darah. Oleh itu, ia adalah pilihan bijak bagi penghidap pra-diabetes, diabetes dan mereka yang mengambil berat tentang kesihatan.

Sebagai pemanis semula jadi, rasa stevia tidak seperti gula tetapi ia tetap menjadi pengganti gula yang terbaik.

Terkini, terdapat minuman segera tiga dalam satu bebas gula yang dimaniskan dengan ekstrak stevia di pasaran. Minuman ini bebas gula mengandungi tiga perisa iaitu putih, coklat malt dan oat dan bijirin (vanilla) dimaniskan dengan stevia, pemanis semulajadi. Minuman segera ini bebas gula ini disyorkan untuk anda dan pesakit diabetes untuk hidup lebih sihat.

Minuman segera Eversweett bebas gula ini boleh dibeli di semua kedai farmasi persendirian, rangkaian-rangkaian farmasi terpilih, kedai runcit dan pasar mini di seluruh negara.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Kesihatan/20121007/kn_02/Bahaya-gula-berlebihan




KHASIAT :
-Mengimbangi kandungan gula dalam badan.
-Menurunkan kadar gula yang terdapat di dalam darah sesuai untuk pesakit diabetes dan hypoglycemia.
-Melawaskan pembuangan air kencing.
-Meningkatkan kadar tenaga di dalam tubuh badan.
-Melicinkan dan memutihkan kulit serta awet muda.
-Membantu sistem penghadaman makanan.
-Membantu mereka yang mengalami masalah insomnia.
-Berupaya mengawal berat badan (Obesiti).
-Mengurangkan masalah keradangan.




Royal Sweetener Stevia merupakan ekstrek Stevia yang memiliki kandungan 0 % KALORI. Sesuai digunakan untuk pengganti gula dan sesuai digunakan oleh pesakit kencing manis dan Diabetes..

Untuk Tempahan di SINI.
 
Google PageRank Checker Powered by  MyPagerank.Net